Grýla

Grýla (uttalas Grila) heter trollkärringen som är huvudrollen i alla hemska sagor man använt för att skrämma isländska barn till lydnad enda sen 1200-talet. Så gjorde även min mamma. Mammas saga är den moderniserade varianten om Grýla som var ett sorts troll som kidnappade olydiga barn lagom till jul.
    Nu har jag läst på lite i ämnet och jag är glad att mamma inte använde dom äldre sagorna. Enligt dom värsta historierna så hade hon klövar till fötter och gigantiska händer, en groteskt ful näsa och en omättande hunger. Hon kunde höra olydiga barns skrik från mils avstånd och gick alltid runt med en stor säck så att hon kunde kidnappa alla olydiga barn och stoppa ner dom i sin trollgryta och äta dom till kvällsmat.

En bild ur en barnbok som vi har i en hylla nånstans.

Trots att mamma hotade oss med den snällare varianten så blev vi ändå riktigt skrämda av den. Så pass att min lillebror (och jag i smyg) blev så rädd att han ringde till morfar på Island och frågade om han inte kunde göra något, morfar som ändå var vår manligaste förebild. Morfar ringde upp några minuter senare och berättade att Grýla hade dykt upp nere vid vattnet vid Seltjarnanes där dom bor och han hade sprungit ner och knytit fast henne runt en lycktstolpe och dödat henne. Så var det problemet ur världen, och jag vill faktiskt minnas att jag aldrig mer var orolig för att Grýla skulle dyka upp efter det. Fast jag får fortfarande ont i magen när jag ser bilden här nedan. Den är också tagen ur en traditionell isländsk barnbok.


Istappar heter förövrigt "Grýlukertin" på isländska vilket betyder Grýlas ljus (som i stearinljus, inte ljussken i allmänhet). Jag vet inte om det stämmer men jag vill tro att dom är döpta efter Grýlas näsa.
    Det jag reagerar mest på när jag reflekterar över detta lilla barndomsminne är att min morfar påstod sig att han faktiskt dödade henne. Inte hotade eller slog, utan dödade. Det tycker inte jag är okej, min morfar - en mördare? Jag känner mig plötsligt lite mörkrädd, vem gömmer sig i min garderob i natt? Grýla eller morfar? Eller är det bara den inbillade stalkern ikväll igen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback